26/12 - Hudcancer, malignt melanom.

Godmorgon.

Tänkte berätta om min/vår fruktansvärda Juldag..
på Julafton så hade jag klåda över hela kroppen,
antagligen pga att jag var så dum o solade solarie dagen innan.
Jag hade inga utslag någonstans, utan det bara kliade.. konstant!
Jag slet mitt hår o blev vansinnig över att det aldrig gick över,
så Lotta va så gullig o åkte till Apoteket för att köpa kortisonsalva o kylbalsam.
Den fungerade till slut mot klådan, det blev ialf mycket mycket bättre.

När jag kom ut ur duschen på juldagen,
så såg jag att en leverfläck hade ändrat form o färg.. på låret.
Jag fick direkt panik o tänkte: jag har fått hudcancer.. fanfanfan!
Jag är som vanligt överdriven o börjar tänka på döden, cellgifter osv.
Jag vågade inte säga något till David först, ville bara dölja det o glömma det,
men när han kom in till mig o frågade varför jag läste i medicinboken,
så började jag störtlipa o sa: "varför ser min leverfläck ut så här??"
David blir helt vit i ansiktet o förstår vad jag syftade på...

Han ringde till jour-sköterskan o rådfrågade, om det kunde vara detta?
Hon frågade om hur det ser ut, om det kliar, hur gammal jag är osv..
Men sköterskan sa att det inte kan vara hudcancer,
jag är för ung för det första, sen kommer det inte efter två dagar..
det tar kanske tio år innan det utvecklas till hudcancer.
Hon sa även att leverfläckar/födelsemärken är väldigt känsliga mot just sol,
så jag har antagligen fått en infektion.. TACK GODE GUD liksom.

Jag såg hela mitt liv passera, allt blev tomt o så jävla verkligt.
Jag kan säga med handen på bibeln att jag aldrig kommer sola solarie mer.
Detta var den mest obehagliga dagen jag varit med om.. usch.

Jag kände att.. VAD FAN, jag är bara 21 år gammal..
jag har varit med om mer än någon annan behöver på en livstid.
Jag har redan en kronisk sjukdom att oroa mig över osv.

Efter att vi fick lugna ner oss av sköterskans ord..
så tog vi det bara lugnt hela dagen, inget festande elr så.
Jag tror nog aldrig att vi har uppskattat varandra så som vi gjorde igår.
När man tror att livet rinner ur händerna på en,
så inser man vad som är viktigt o vad som är fruktansvärt oviktigt.

Jag tycker faktiskt att alla ska bojkotta solariet.
Tänk på er hälsa, inte på "jag måste bli brun till nyår".. som jag gjorde.

Nu var det inget, denna gången..
men det fick mig att tänka efter ordentligt!


/Camilla

Kommentarer
Postat av: s

skönt att det inte var något..

2009-12-27 @ 11:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0